vrijdag 20 april 2012

paspoortaffaires

Afgelopen en komende weken kan het zomaar zijn dat uw kinderen hun voetbal- en judotrainingen niet halen, te laat op dansles komen, niet kunnen afspreken met vriendjes of vriendinnetjes of zelfs in een enkel geval, schooluren moeten missen omdat een nieuwe wet bepaald dat precies voordat de grote vakantie begint de bijschrijving van uw kind, waar u destijds zo'n €18,- voor betaalde, in uw paspoort ongeldig wordt. Per 26 juni 2012 om precies te zijn. En dat paspoort heeft dezelfde prijs als voor een volwassene, €48,70. Ik bekeek zoon's pasfoto's van drie jaar terug en dacht dat ie daar nog best heel veel op leek. Dat zou ons weer €13,50 kunnen besparen. Helaas zat precies diezelfde foto al in onze paspoorten dus durfden het risico niet te nemen dezelfde foto nog een keer te gebruiken.

Ik had al enkele rampverhalen gehoord van families die urenlang bezig waren met de aanvraag waardoor ik besloot gisteravond mijn geluk met zoon en ingevuld toestemmingsformulier door man te proberen. (Om een paspoort aan te schaffen moeten beide ouders mee of een officieel formulier met toestemming en het kind natuurlijk.) Openstelling van de stadswinkel zonder afspraak. De afspraak die ik had op het enige onmogelijke tijdstip nog voor aankomende zomer kon daarmee worden teruggegeven want het viel mee, na een uur waren we aan de beurt en over drie weken(!) is zoons paspoort klaar. De komende vijf jaar moet zoon het met een paspoort doen met een in hakkelend handschrift geschreven voornaam als handtekening. Ik zag 'm dus zijn 'eerste' handtekening zetten zonder oefening. (Jammer, voor mij was dat toch ooit een mijlpaal in de ontdekking van mijn identiteit.) Daar had die oude pasfoto best bijgekund. Door de overwerktheid van de balie-ambtenaren waren ze een stuk minder allert dan anders. We kregen nog de vraag of we komende weken de bijschrijving nog nodig hebben want daarna willen ze er een streep door zetten. Nou ja! Ik wil geen streep door mijn kind. Net alsof hij dan niet meer bestaat al heeft ie dan straks z'n eigen paspoort. Ik ben het gaan opzoeken en vond hier dat het niet nodig is om die doorhaling te laten uitvoeren. Het vervalt gewoon. Of lees ik nou ergens overheen? Hier in Nijmegen durfden ze zelfs geld te vragen voor die doorhaling alsof deze idiote wet al niet genoeg kost, ook aan extra materiaal. Gelukkig is dat sinds deze week weer afgeschaft.

Vannacht (of waarschijnlijk vanochtend, ik herinner me het duidelijk) droomde ik van baby's en peuters die allemaal hun handtekening aan het oefenen waren.

5 opmerkingen:

MamaNatuurlijk zei

Wij hebben ook pasfoto's laten maken van zoonlief. En dan binnenkort het identiteitsbewijs ook maar aanvragen. En ik wil ook geen streep door mijn kind. Ik vind het juist zo leuk dat hij in mijn paspoort staat.

Liefs MamaNatuurlijk

Stins zei

Leuke droom...
Toen de "onze" klein was stond er
onder zijn ID: "unable to sign",
en dan een pasfoto erboven van ons
hummel van 4 maanden oud!

Anna zei

Wat een gedoe! Nou, in elk geval is het nu klaar.....gefeliciteerd dan maar!?

merula zei

ow wat een trieste bedoeling inderdaad dat dat allemaal zo moet.... zucht.
Wat een vervelende droom is het geweest?

Floor zei

Wat een gedoe inderdaad! En dan zomaar een streep door de bijschrijving? Nou moe! Ik snap echt niks van ambtenarenland!